Så slap dog af

Af den juni 1 kommentar

En halv million danskere føler sig udbrændte på job. Det viser tal fra Stressforeningen. Det er eddermandme mange! Oven i det er  35.000 af os sygemeldte med stress hver eneste dag. Jeg ved godt, at der intet nyt er i det her, men det gør det jo ikke mere acceptabelt. Det får mig bare igen til at tænke over, hvad vi kan gøre for at mindske stressen, som efterhånden er vores mest truende heldbredsproblem.

Der er masser at gøre på det store strukturelle samfundsplan, men som alt andet så starter det med os selv. Vi bliver nødt til selv at tage ansvar, sige til og især nok sige fra.  Og så skal vi simpelthen slappe mere af – det er efterhånden blevet en glemt kunstart, men den er værd at genopøve. Studier viser, at afspænding forebygger og reducerer stress (og alt muligt andet godt  – se bare her).

Yoga er en fantastisk metode til at afspænde både krop og sind – og til dig, der interesserer dig for den slags, så viser ny forskning, at restorativ yoga (en rolig, blid form uden megen bevægelse) er fantastisk for vægttab. Den reducerer stresshormoner, som er dem, der er med til at lagre fedt og fifle med fordøjelen, når vores system er i alarmberedskab.

Hvis du har lyst at prøve afspænding på egen krop, så sæt tyve minutter af, læg dig på gulvet med et tæppe over dig og prøv den her:

GØR-DET-SELV
Savansana

savasana karen pallisgaard

Hvorfor: Dette er måske den vigtigste yogaøvelse af alle – og måske den sværeste. Den kræver, at du kan være vågen og bevidst og afslappet og i fuldkommen overgivelse på én gang. Det kan måske virke mærkeligt at kalde det at ligge afslappet på gulvet for en yogaøvelse. Men den yogiske afspænding er faktisk en aktiv øvelse, der giver dig en masse gaver. Den er god træning i at komme til stede i nuet, og så kan den gøre hjernen rolig, lette stress, reducere hovedpine, træthed og søvnløshed samtidig med, at den afspænder krop og sind.

Hvordan: Læg dig på ryggen, lad armene komme ud til siden med håndfladerne opad og benene falde ud til hver side af kroppen og slap helt af i dem. Hoved og nakke ligger i naturlig forlængelse af kroppen. Pres baghovedet blidt i underlaget, så du får en naturlig nakkekurve. For at slappe helt af er det nødvendigt, at du også afstresser dine sanseorganer. Så lad tungen blive tung i munden. Lad dine øjne »synke« om bag i hovedet. Gør panden glat og blødgør næsevæggene. Giv slip i kæberne, på samme måde, som når man falder i søvn i et fly. Fokuser din energi ind i hjerteområdet og træk vejret dybt, men afslappet, inden du giver helt slip i åndedrættet og lader det passe sig selv. Giv endnu mere slip i kroppen og overgiv dig til gulvet. Bliv i stillingen 5-30 minutter. Når du skal ud af stillingen, så rul om på din højre side i fosterstilling og tag nogle dybe åndedræt, inden du sætter dig op.

Tags: , , , ,