Lær dig selv bedre at kende

Følg min blog på Bloglovin

annette aggerbeck

Forskning viser, at du kun behøver at skrive omkring 15 minutter hver gang, og bare du gør det jævnligt, er det nok til, at du får et udbytte af din dagbog. Journalist, forfatter og terapeut Annette Aggerbeck fortæller i dette interview, hvorfor det er godt at skrive dagbog, og hvordan du let kommer i gang. I hendes nye bog ‘Skriveterapi’  får du masser af inspiration til at komme i gang med at skrive dagbog:

“Jeg viser dig, hvordan du får størst udbytte af din dagbog og giver dig en lang række selvudviklende og terapeutiske værktøjer og øvelser, som er lige til at gå til, og som du kan bruge alt efter, hvad du ønsker at arbejde med. Herudover er der særlige kapitler om, hvordan du kan arbejde med selvværd, kreativitet, vægttab, stress og sorg mm,” siger Annette.

 Hvad får man ud af at skrive dagbog?
“Der er forsket meget i, hvordan det påvirker os at skrive dagbog. Adskillige undersøgelser viser, at det er gavnligt for både vores fysiske og psykiske helbred. Alene det at få sat ord på vores inderste tanker og følelser er meget vigtigt for vores helbred – og det gælder, uanset om man gør det over for et andet menneske eller i sin dagbog, viser forskning. Vi kan for eksempel styrke vores immunforsvar ved at skrive dagbog og få et sundere blodtryk. Vi kan blive mindre angste og deprimerede, ligesom vi kan forbedre vores arbejdshukommelse, få højere karakterer i skolen, opnå bedre sportsresultater og et mere varigt vægttab, hvis vi ønsker at tabe os – undersøgelser viser, at vi også kan tabe os flere kilo end dem, der ikke fører dagbog. Nogle undersøgelser tyder også på, at vi kan hjælpe os selv af med søvnproblemer.”

Hvad giver det dig at skrive dagbog?
“Dagbogen betyder meget for min personlige udvikling, så det er svært at svare kort. Men skal jeg fremhæve noget, så er det en følelse af at hvile mere i mig selv. Gennem dagbogen kan vi lære os selv bedre at kende. Når vi forstår os selv, og hvorfor vi reagerer, som vi gør i forskellige situationer, opnår vi en langt større selvaccept og tilfredshed i livet. Og det gavner ikke kun os selv, men også dem vi omgås, for vi bliver mere tydelige og behagelige at omgås.”

Hvordan gør man det bedst?
“Forskning viser, at du kun behøver at skrive omkring 15 minutter hver gang, og bare du gør det jævnligt, er det nok til, at du får et udbytte af din dagbog. Når du skriver, er det vigtigt, at du går i detaljer med det, du skriver om – dvs. skriv ikke bare i korte sætninger om, hvad du har lavet, men forsøg at leve dig helt ind i den situation, du beskriver. Beskriv den, som om du stod i den lige nu, ved at udpensle, hvor du var, hvem der var til stede, hvem der sagde hvad osv. – og meget vigtigt: hvad du tænkte og følte i situationen. Beskriv også hvad du tænker og føler om den nu. Husk at du kan skrive lige, hvad du vil, for det er kun dig, der læser dagbogen.”

Har du en konkret øvelse, du kan dele med os?
“Har du brug for at leve mere kreativt eller få en mere varieret hverdag, så lav hver dag i en uge en liste over to ting, du kan gøre anderledes i dag. Skriv næste dag om de to ting – hvis du fik dem gjort, hvordan var det for dig? Hvis du ikke fik dem gjort – hvorfor ikke? Skriv herefter om to nye ting, du kan gøre i morgen.”
Annette Aggerbeck har beskæftiget sig med psykologi som journalist de sidste 15 år. Til daglig arbejder hun både som psykoterapeut og som freelancejournalist med speciale i psykologi og sundhed. Hun er desuden uddannet jurist. Du kan læse mere om hende på www.aggerbeck-terapi.dk.

 

skriveterapi_250473

 

TIP!

VIND ET EKSEMPLAR AF BOGEN – KLIK HER.

 

 

Tags: , , ,

  • Camilla Kjems

    Det må jeg prøve. Har altid synes, det var lidt navlepillende at skrive dagbog, men i bund og grund er det jo at tvinge sig selv til at tage tid til refleksion. Nogen vi ofte glemmer i en travl hverdag ….

  • Karen Pallisgaard

    Præcis – det er nem og gratis terapi :) Og så slipper man for at belemre andre… De såkaldte “morning pages” (Julia Cameron metoden) siges i hvert fald, at man bliver mindre negativ, mere kreativ og lettere om hjertet af at starte dagen med en gang flowskrivning i sin dagbog.

  • http://www.workstyle.dk Maja

    Tak for bogen Annette!

    Jeg har været i gang med at skrive dagbog i nogen tid, men din bog fik mig til at finde motivationen og til at gøre det hyppigere.

    Det jeg har lært er at skære ind til benet af tankerne, altså finde essensen af det jeg grubler over. Det er man nødt til når man skriver for man kan jo ikke skrive alt hvad man tænker. Super måde at bearbejde tanker og idéer på.