And the Oscar goes to… MOM!

Af den februar 1 kommentar
87th Academy Awards, Oscars, Press Room, Los Angeles, America - 22 Feb 2015

To seje damer der fortjener at blive hyldet. Foto: Allover Press

I don’t have to be fair – I’m your mother, siger Julianne Moore som den sygdomsramte Alice til datteren (Kristen Stewart) i den meget seværdige film Still Alice. Datteren mener, at moderen bruger sin sygdom (Alzheimer) til at tvinge hende til at tage det rigtige uddannelsesvalg. Og hun har ret.

Julianne Moore fik en oscar for bedste kvindelige hovedrolle i søndagens Oscar-uddeling, og det er fuldt fortjent. Filmen handler om meget mere end at være mor, men det er blandt andet de intense scener med døtrene, der gør filmen til noget helt særligt. For eksempel scenen, hvor Alice ikke genkender sin egen datter, men roser hende for en fantastisk skuespilpræstation. Tragisk, men mærkeligt nok også forløsende, fordi hun endelig anerkender datterens talent, nu da hun ikke længere ved, at hun er mor og derfor ikke behøver tale for et mere ”fornuftigt” karrierevalg.

Bedste kvindelige birolle fik Patricia Arquette som moderen i filmen Boyhood, hvor man ser drengen Mason (Ellar Coltrane) blive en voksen mand gennem filmen. Men Boyhood kunne lige så godt have heddet Motherhood, for filmen handler i lige så stor grad om, hvordan det er at være mor, ene-forsøger og en mor, der insisterer på OGSÅ at være kvinde, og lytte til sine drifter, selvom de hele tiden får hende til at falde for de forkerte mænd.

Jeg er vild med Patricia i den rolle, for hun er lige så uretfærdig, sød, klog, dum, grim, smuk, forelsket, frustreret, fantastisk og langt ude, som alle vi kvinder og mødre er engang imellem. Hun har ikke de klassiske modelmål (alle os kvinder med noget til gården, gaden og sidegaderne siger tak for det!), og hun udstråler så meget power og ægte følelser, at jeg tror på hende som mor og ikke bare tænker, at det er Hollywood-versionen af en mor. Patricia Arquette blev ikke mindre cool i mine øjne, da hun valgte at bruge sin oscar-tale på at tale for ligeløn – se talen her.

3 seje seriemødre:
Patricia Arquette spillede også mor i tv-serien Medium
, hvor hun på magisk vis kunne være troværdig i rollen som forstadsmor med tre unger, sød mand – og overnaturlige evner. Jeg elskede hende også i den rolle, ligesom jeg elsker Mary-Louise Parker i Weeds-rollen som moderen, der får sine børn til at handle med hash for at familien kan få råd til at blive boende i parcelhuset efter faderens død. En anden herligt politisk ukorrekt og dybt uretfærdig mor, er Maggie Smith som enkehertuginden Violet Crawley i den vidunderlige Downton Abbey. Hun er en heks, men hun siger alle de forkerte ting med hjertet på rette sted.

Kom med dit bud på den bedste, sjoveste, mest langt ude eller mest troværdige mor i en tv-serie?

  • Lene Lykke

    Walter Whites kone Skylar (i Breaking Bad) var pisseirriterende, egoistisk og alligevel respektindgydende som indebrændt modpol til sin gangster wannabe-mand. Hun har sin nyfødte datter med i babyliften på job, mens hun hvidvasker penge og mens hun knalder med chefen. Selvom jeg blev enormt provokeret af hende må jeg sige, at hun er et forfriskende brud med stereotypen på Hollywoods ‘caring and loving wife’. Måske ikke den værste mor men helt klart en af de vilde!